Autostrady biurokracji
Trasa ekspresowa obok lotniska, autostrada z Łodzi do Warszawy, obwodnice Serocka i Żyrardowa – zamiast wbijać łopaty, drogowcy opóźniają przetargi. Połowę sezonu stracą na rozdmuchaną papierologię.
Ostatniego dnia marca mieliśmy wreszcie poznać oferty w przetargu na odcinki tras S2 i S79 – między ul. Puławską, lotniskiem Okęcie a Marynarską. To pierwsza część południowej obwodnicy warta ok. 1,4 mld zł. Ale nie poznaliśmy. Mazowiecka Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przełożyła otwarcie ofert na 15 kwietnia.
Trwa zabawa w pytania
– Oferenci zadali komisji przetargowej ponad 100 pytań. Bez szczegółowych odpowiedzi procedura nie może być kontynuowana – twierdzi rzeczniczka mazowieckiej GDDKiA Małgorzata Tarnowska.
W tym oddziale GDDKiA od 2008 roku toczą się jeszcze trzy przetargi obwodnicowe, które miały zostać rozstrzygnięte do wiosny. Nie będą. Dlaczego? Powód usłyszeliśmy ten sam: pytania oferentów. Kiedy terminy są przekładane, jednocześnie rośnie szacowana kwota wydatków na inwestycje (mimo że kryzys zaostrza konkurencję i sprzyja obniżaniu cen).
Oto szczegóły:
- 7 km obwodnicy Serocka: przewidywane koszty urosły z 290 do 353 mln zł, a termin otwarcia ofert został przełożony na 15 kwietnia
- 15 km obwodnicy Żyrardowa: z 320 do 438 mln zł, a oferty poznamy dopiero 16 kwietnia
- 6,3 km obwodnicy Mszczonowa: skok kosztów ze 115 do 148 mln zł, a otwarcie ofert przełożone na 3 kwietnia.
Mazowiecka GDDKiA przymierza się też do budowy trasy S2 z Konotopy do lotniska Okęcie – to arcyważny łącznik południowej części miasta z autostradą A2. W piątek GDDKiA zaczęła dopiero szukać firm, które złożą wnioski o udział w przetargu. Poznamy je 28 kwietnia (jeśli termin nie zostanie przełożony). Zanim ten przetarg zostanie rozstrzygnięty, sezon budowlany będzie zbliżał się do końca.
Pięć autostrad A2
Nie lepiej jest w centrali GDDKiA, która od lat bez skutku przygotowuje budowę autostrady A2 ze Strykowa pod Łodzią do Konotopy pod Warszawą. Po fiasku prób budowy tych 90 km w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego rząd unieważnił trwający od 2005 roku przetarg. GDDKiA podzieliła odcinek trasy na pięć mniejszych i ogłosiła osobne klasyczne przetargi na każdy z nich. 28 kwietnia poznamy nazwy firm, które złożą wnioski o udział w nich.
– Ostateczne oferty podamy na przełomie czerwca i lipca – mówi rzecznik GDDKiA Andrzej Maciejewski. – We wrześniu planujemy podpisać umowy. Wykonawcy będą mieli 12 miesięcy na wykonanie projektów i uzyskanie pozwoleń na budowę. Inwestycje mają ruszyć we wrześniu 2010 r. – zapowiada.
Czy autostrada będzie gotowa na Euro 2012? Wiceminister infrastruktury Patrycja Wolińska-Bartkiewicz powiedziała dziennikarzom, że „są na to duże szanse”.
W papierologii tonie także Warszawa. Przetarg na nowy wiadukt na Andersa został ogłoszony dopiero wczoraj. Przetarg na przebudowę skrzyżowania Al. Jerozolimskich z Łopuszańską czeka na rozstrzygnięcie. Budowa mostu Północnego wciąż nie ruszyła, mimo że przetarg jest rozstrzygnięty. Dlaczego? Ratusz od dwóch tygodni czeka na wyniki kontroli Urzędu Zamówień Publicznych.
– Drogi powstają u nas za pośrednictwem Poczty Polskiej – ocenia Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Jeden urząd pisze do drugiego, pismo czeka 30 dni, następnie zostaje wysłana odpowiedź „to nie nasza sprawa”. Przy takim podejściu niczego nie zbudujemy.
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.