PKP namalowały dworce
Pół roku po czasie kolejarze otworzyli oferty na „odchudzoną” przebudowę Dworca Gdańskiego. Jednocześnie ogłosili przetarg na projekt nowego Wschodniego. Czy zdążą na Euro 2012?
Modernizacja Dworca Gdańskiego wraz z budową przejścia podziemnego między ul. Zajączka a stacją PKP i metra – dotychczas była to misja niewykonalna. Od 29 grudnia ubiegłego roku spółka PKP Polskie Linie Kolejowe 14 razy przekładała termin otwarcia ofert „z powodów proceduralnych”. Aż stał się cud – wczoraj wreszcie poznaliśmy ceny.
Znaleźć siedem milionów
Najtańszą ofertę zaproponowała szwedzka Skanska – 129,4 mln zł brutto – która ma dzięki temu największą szansę na ten kontrakt (o wygranej w przetargu zadecyduje cena). Droższe okazały się trzy konsorcja z polskimi firmami jako liderami: Przedsiębiorstwem Napraw Infrastruktury, Trakcją Polską i Intercorem. Wszystkie cztery oferty są powyżej kosztorysu inwestora. PLK planowały przeznaczyć na tę inwestycję nie więcej niż 122,3 mln zł. Co teraz?
– Przed końcem czerwca komisja przetargowa wskaże zwycięzcę. Potem zrobimy wszystko, żeby znaleźć brakujące pieniądze. Ostateczną decyzję podejmie zarząd spółki – mówi rzeczniczka regionalnego oddziału Polskich Linii Kolejowych Marta Szklarek.
Prace mają ruszyć najpóźniej we wrześniu i potrwać 13 miesięcy. Czy Gdański stanie się przyjaźniejszy dla pasażerów?
Niestety, remont nie poraża rozmachem. Oprócz budowy przejścia podziemnego kolejarze przewidzieli modernizację zaledwie dwóch z czterech peronów, nad którymi znajdą się mikroskopijne wiaty. Inwestycja została ograniczona w lutym w ramach oszczędności budżetowych. Ze stanowiskiem musiał się na dodatek pożegnać dyrektor regionalnego oddziału PLK Jacek Nowak. Powód – chciał budować Gdański w pełnej wersji.
Uważny obserwator wypatrzy też, że już na wizualizacji przygotowanej przez projektanta ławki na peronie są... wymazane sprejem.
Ożywienie na Wschodnim
Inny organizm wydzielony z Grupy PKP – Oddział Dworce Kolejowe – ogłosił zaś przetarg na dokumentację projektową i techniczną dla przebudowy Dw. Wschodniego. Kubatura budynku zostanie taka sama. Znikną za to cuchnące budy. W centrum hali głównej stanie przeszklone centrum obsługi PKP Serwis. Obok – biletomaty, elektroniczne tablice informacyjne i nowoczesne toalety.
W hali głównej znajdzie się tzw. strefa nocna dworca, która zostanie oddzielona od reszty szklanymi kurtynami (to ma zniechęcić bezdomnych do noclegu).
Pierwszy pomysł PKP był inny. Dworzec Wschodni mieli zmienić w połączenie stacji z centrum handlowo-biznesowym prywatni inwestorzy. Negocjacje zakończyły się jednak fiaskiem, bo kolejarze przegapili okres koniunktury, a firmy zaczęły ograniczać inwestycje.
– Nowa koncepcja została starannie przemyślana. Przed Euro 2012 Wschodni całkowicie zmieni oblicze – mówi „ŻW” dyrektor Oddziału PKP Dworce Kolejowe Małgorzata Zielińska.Dotrzymanie tej obietnicy będzie arcytrudne. Przetargi musiałyby się toczyć w ekspresowym tempie. W ub. roku NIK oceniła Dw. Wschodni jako jedną z najbardziej zaniedbanych dużych stacji PKP w Polsce.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.