Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Niebawem wróci rower miejski

koz 24-02-2015, ostatnia aktualizacja 24-02-2015 10:40

Od 1 marca znów będzie można korzystać z wypożyczalni Veturilo. W ubiegłym roku rowery były wypożyczane aż 1,9 mln razy.

Rowery miejskie
autor: Krzysztof Skłodowski
źródło: Fotorzepa
Rowery miejskie

- W czwartym sezonie warszawiacy będą mogli korzystać ze 196 stacji i blisko 3 tys. rowerów. I mam nadzieję, że nasza rodzina Veturilo, licząca już 292 163 rowerzystów, znów się znacząco powiększy - uważa Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.

System roweru miejskiego stał się już elementem komunikacji miejskiej w Warszawie. Liczba rowerzystów w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosła ponad trzykrotnie, a rower stał się popularnym środkiem transportu. Obecnie ruch rowerowy to już niemal 3 proc. wszystkich podróży po mieście.

W ubiegłym, rekordowym sezonie rowery Veturilo wypożyczano 1,9 mln razy (4 miliony wypożyczeń od czasu inauguracji w 2012 r.). Najczęściej w maju - 272 105 razy, a rekord sezonu padł 25 kwietnia - kiedy odnotowano aż 14 142 wypożyczeń. Najaktywniejszy warszawski rowerzysta skorzystał z rowerów 1304 razy. Otworzono 30 nowych stacji, a w systemie zarezerwowało się kolejnych 90 192 osób.

Najpopularniejszymi stacjami były: Al. Niepodległości - Batorego - 46 285 wypożyczeń i 46 483 zwrotów, Rondo Waszyngtona - Stadion Narodowy - 31 029 wypożyczeń i 31 644 zwrotów, Arkadia - 30 924 wypożyczeń i 31 180 zwrotów oraz Pl. Unii Lubelskiej - Puławska - 27 582 wypożyczeń i 29 406 zwrotów. Rowerzyści najchętniej wybierali trasy pomiędzy stacjami przy metrze Pole Mokotowskie i kampusem Uniwersytetu Warszawskiego na Banacha, między ul. Marymoncką a kampusem UKSW w Lesie Bielańskim oraz między metrem Imielin a stacją przy ul. Pileckiego i ul. Alternatywy.

W nowym sezonie użytkowników systemu czeka kilka zmian. W związku z zakończeniem prac przy budowie II linii metra i otwarciem ul. Świętokrzyskiej część wypożyczalni zostanie przeniesiona w okolice nowych stacji. Z rowerów można będzie skorzystać przy stacjach: Nowy Świat - Uniwersytet (w rejonie ul. Kubusia Puchatka), Świętokrzyska (w rejonie Sezamu) i Rondo ONZ (w pobliżu ulicy Pańskiej).

Swoje funkcjonowanie zakończył system Bemowo Bike. Nie oznacza to jednak, że mieszkańcy tej dzielnicy zostaną pozbawieni rowerów miejskich. Na Bemowo przeniesione zostaną trzy stacje Veturilo, które staną w dotychczasowych lokalizacjach Bemowo Bike: na ul. Górczewskiej (przy urzędzie dzielnicy i pętli tramwajowej) oraz ul. Radiowej (przy skrzyżowaniu z ul. Powstańców Śląskich).

W 2014 r. w Warszawie oddano do użytku ponad 60 km dróg i pasów rowerowych (m.in. na ul. Czerniakowskiej, Reymonta, Waryńskiego, Prostej, Świętokrzyskiej, Sokolej, Miodowej, Saskiej, Markowskiej, Dawidowskiego i al. Wojska Polskiego), dzięki temu sieć rowerowa stolicy liczy już ponad 412 km, a połowa dróg ma nawierzchnię asfaltową. Ogółem do dyspozycji rowerzystów jest już 345,6 km dróg rowerowych, 51,7 km ciągów pieszo-rowerowych oraz 16 km pasów i kontrapasów rowerowych.

Dzięki środkom z Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ciągu pięciu najbliższych lat Warszawa wybuduje ponad 200 km nowych tras rowerowych wzdłuż głównych arterii komunikacyjnych. Kilkadziesiąt kilometrów z nich pojawi się jeszcze w tym roku. Pasy rowerowe powstaną m.in. na ul. Dickensa, Raszyńskiej, Zakroczymskiej, Wóycickiego i Wrocławskiej. Zaplanowano budowę dróg rowerowych wzdłuż ul. Marszałkowskiej, Rzymowskiego, al. Stanów Zjednoczonych, Żwirki i Wigury. Miasto przeznaczy również ponad 4 mln zł na realizację projektów rowerowych zgłoszonych przez mieszkańców w ramach budżetu partycypacyjnego (powstanie blisko 28 km tras).

Tradycyjnie, oprócz systemu rowerów miejskich, miłośnicy jednośladów będą mogli korzystać także z innych licznych udogodnień: ponad tysiąca parkingów rowerowych (11 tys. miejsc dla rowerów), 40 stacji samoobsługowej naprawy rowerów, 4 bezpłatnych wypożyczalni rowerów towarowych, wypożyczalni handbike'ów (rowerów dla niepełnosprawnych) i wypożyczalni rowerów dziecięcych. A uczniowie będą mogli wziąć udział w zajęciach organizowanych w Stacjonarnym Miasteczku Ruchu Drogowego.

zyciewarszawy.pl

Najczęściej czytane