Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Jaki rower miejski w przyszłym roku

koz 11-05-2016, ostatnia aktualizacja 11-05-2016 11:01

Sto nowych wypożyczalni, w tym 10 z rowerami elektrycznymi i 1500 rowerów więcej – tak za rok ma wyglądać Veturilo.

Rowery miejskie
autor: Krzysztof Skłodowski
źródło: Fotorzepa
Rowery miejskie

Ratusz ogłosił przetarg na nowego operatora systemu miejskiego roweru. Teraz z rowerów miejskich korzysta prawie 350 tys. osób. Rowery są wypożyczane średnio co 10 sekund a w całym mieście są już 204 stacje Veturilo, w tym 24 zakupione przez firmy prywatne. System działa od 2012 r.

Obecna umowa z operatorem wygasa z końcem 2016 r. Zarząd Dróg Miejskich ogłosił właśnie przetarg na nowego operatora, który będzie obsługiwał Veturilo przez następne 4 lata (do końca 2020 r.).

- O to, jak ma wyglądać system, zapytaliśmy wcześniej warszawiaków. Zebraliśmy 2500 ankiet i ponad 1000 propozycji lokalizacji stacji, a kilkaset kolejnych uwag zgłoszono nam podczas spotkań konsultacyjnych i przesłano mailem. Przeanalizowaliśmy również dotychczasowe funkcjonowanie systemu (w tym dane dotyczące kilku milionów wypożyczeń), aby określić podstawowe zasady dalszego rozwoju Veturilo – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.

W efekcie zaplanowano kilka zmian. Najważniejszą jest zwiększenie liczby rowerów do 4455 i liczby stacji do 300. Nowe wypożyczalnie pojawią się przede wszystkim w centralnym obszarze miasta (Śródmieściu, Pradze i bliskiej Woli). Dzięki temu stacje będą rozmieszczone gęściej (średnio co ok. 200 m). Więcej stacji pojawi się również na Mokotowie, Pradze-Południe czy Targówku – tak aby stacje były rozmieszczone co ok. 500 m. Kilka nowych stacji trafi także do dzielnic położonych dalej od centrum (m. in. Białołęki, Bielan, Bemowa).

Poza rozbudową, planowane są też nowe funkcje systemu. Pojawią się rowery elektryczne. Jednoślady wyposażone w silnik wspomagający mają się pojawić w 10 stacjach w rejonie Powiśla i Traktu Królewskiego – dzięki nim łatwiej będzie podjechać pod skarpę. Rozwijana będzie również sieć rowerków dziecięcych. Zaplanowano 6 specjalnych stacji, na których będzie można wypożyczyć mniejszy rower dla dziecka. Zwiększy się – do 45 - liczba tandemów.

Zwykłe rowery zostaną wyposażone w dodatkowy hamulec ręczny, wyższą i wygodniejszą kierownicę dopasowaną do osób o większym wzroście, dzwonek obrotowy wsuwany na kierownicę, bagażnik przedni i szerokie siodełko. Sztyca siodełka będzie wyposażona w podziałkę, pozwalającą dopasować wysokość do wzrostu. Na rowerze zostanie umieszczony kod QR umożliwiający szybkie wypożyczenie bez korzystania z terminali.

Terminale zyskają nowoczesne, kolorowe wyświetlacze z ekranem dotykowym i obsługą płatności zbliżeniowych. Będą również wyposażone w uniwersalną pompkę rowerową. Wprowadzona zostanie możliwość wypożyczania i zwrotu rowerów za pomocą aplikacji mobilnej. Każdy stojak zostanie wyposażony w diodę, sygnalizującą czy dany rower jest sprawny i można go wypożyczyć.

jak informuje ratusz wykonawcy zainteresowani prowadzeniem systemu Veturilo przez następne 4 lata mogą składać swoje oferty do 27 czerwca. Muszą się wykazać odpowiednim doświadczeniem – prowadzić od 2 lat co najmniej 2 systemy rowerów publicznych po 2000 rowerów (albo 1 duży system i kilka mniejszych). Oprócz zaproponowanej ceny, dodatkowe punkty w przetargu można otrzymać za dostarczenie testowo 50 rowerów napędzanych tzw. sprzęgłem Kardana, co pozwoli ocenić czy jest to rozwiązanie lepsze niż napęd na łańcuch.

Z nowych rowerów i stacji warszawiacy będą mogli skorzystać od 1 marca 2017 r.

zyciewarszawy.pl

Najczęściej czytane