Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

„Tak” dla mostu Krasińskiego

ikr, Konrad Majszyk 07-07-2008, ostatnia aktualizacja 08-07-2008 18:10

Ratusz postanowił budować żoliborską przeprawę przez Wisłę – dowiedziało się „ŻW”. Jednocześnie prezydent miasta wysyła sygnały, że może zrezygnować z budowy drugiej linii metra.

źródło: Życie Warszawy

Wieloletni Plan Inwestycyjny do 2012 roku miał zostać ścięty o ponad miliard złotych, a być może to wcale nie koniec.

Wiceprezydent Jacek Wojciechowicz ogłosił dwa tygodnie temu, że z miejskich planów wypadnie m.in. most Krasińskiego wart ponad 400 mln zł. Oficjale tłumaczą, że muszą zbilansować wydatki inwestycyjne – z powodu rosnących kosztów.

Pomysł rezygnacji z mostu Krasińskiego zebrał jednak huraganową krytykę. Jak się dowiedzieliśmy, pod jej wpływem ratusz zmienił zdanie. Na najbliższej czwartkowej sesji zarząd miasta przedstawi radnym projekt zmian w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym – z założeniem budowy przeprawy między Żoliborzem a Pragą.

Miasto próbuje zaciskać pasa od początku czerwca, kiedy Metro Warszawskie otworzyło oferty w przetargu na drugą linię metra. Okazało się, że wszystkie trzy wynoszą 6 mld zł, czyli grubo ponad dwa razy więcej od kosztorysu. Powód – zabójczy termin 42 miesięcy i wynikające z niego kary umowne oraz pośpiech przed Euro 2012.

Wczoraj w tej sprawie padły nieoczekiwane słowa. Prezydent Warszawy stwierdziła w TVN24, że metro nie jest wcale niezbędne. – Jeżeli nie będzie metra, to też będzie dobrze, a jeśli metro będzie, to będzie 135 proc. wykonania normy – powiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz.Prezydent Warszawy dodała też, że jeśli nie wyjdzie jej z budową drugiej linii metra, do Euro 2012 planuje rozwijać sieć Szybkiej Kolei Miejskiej.

Czy to zapowiedź rezygnacji z drugiej linii? A jeśli tak, czy przetarg zostanie powtórzony? Takich deklaracji urzędnicy wolą oficjalnie nie składać. Na razie inwestycję badają eksperci z firmy konsultingowej Jaspers – specjaliści od przedsięwzięć inwestycyjnych współfinansowanych przez UE.

Internauci na forach są podzieleni: zwolennicy gonienia Zachodu za wszelką cenę ścierają się z tymi, którzy wytykają horrendalnie zawyżone oferty konsorcjów z przetargu. Hiszpańskie i niemieckie firmy wiedziały, że mogą szarżować z ceną, bo Metro Warszawskie w dziwnych okolicznościach z powodów proceduralnych „wycięło” z przetargu tanie konsorcjum budowlane z Chin.

Nad polityką inwestycyjną władz Warszawy zbierają się burzowe chmury. Tygodnik „Wprost” napisał wczoraj, że – aby sfinansować drogie plany (m. in. budowa oczyszczalni ścieków Czajka, metra) – władze Warszawy planują do 2011 roku trzykrotnie zwiększyć zadłużenie stolicy. Tygodnik wytyka prezydent miasta, że budowana w stolicy oczyszczalnia ścieków Czajka będzie najdroższa na świecie, a druga linia metra w Warszawie – jeśli dojdzie do jej budowy według cen z przetargu – będzie kosztowała aż trzy razy więcej niż porównywalny odcinek metra w Madrycie.

Hanna Gronkiewicz-Waltz stoi przed najtrudniejszą decyzją kadencji: jeśli budowa drugiej linii metra nie ruszy przed Euro 2012, nie wiadomo, czy ruszy w ogóle.

Opinie czytelników

Avanti: Teraz możemy się przekonać, jakim “profesjonalistą” z dziedziny finansów jest Prezydent Warszawy! Będziemy liderami szeregu najdroższych inwestycji w księdzie Ginesa. Wstyd!

don_pedro: “Zoliborska przeprawa”? Czyz to nie jest zbyt egoistyczne?

zoliborzak: Most tak jak metro będzie ostatecznie kosztował dużo więcej. Nie tak jak jest napisanie 400 tyś a między 600 tyś - 1 mld zł. Dodatkowo planowane jest przebudowanie węzła Wisłostrady z ul. Krasińskiego. Będzie to razem zapewne około 1/4 kosztów metra. Pytanie czy warto za te pieniądze już w tej chwili budować lokalną przecież przeprawę ?.

Rycho: Budowa II linii metra bedzie możliwa po następnych wyborach - a na razie prosimy o “zieloną falę” dla tramwajów , buspasy i drogi dla rowerów - ale to chyba tez zbyt ambitne zadanie dla obecnej ekipy . Co innego most - duże pieniadze, duże mozliwosci…

Jacek: Nie ma sensu budować czegokolwiek na siłę i w pośpiechu - tu akurat władze miasta mają rację. A i oczyszczalnia ścieków bardziej się przyda wszystkim, niż prowadzący do nikąd kawałek II linii metra, zwłaszcza że do stadionu można dojechać i tramwajami, i pociągiem.

ja: to nie jest prowadzący “do nikąd”kawałek tylko przeprawa przez wisłę która odciąży mosty i stanie się początkiem metra po tej stronie Warszawy

max: Wreszcie troche rozsadku. Metro w takiej cenie jak zaproponowaly firmy w przetargu to bzdura. Lepiej zaczac poznie ale nie dac sie az tak zrobic w konia BTW Ciekawe tylko dlaczego wycieli chinczykow…

Dodaj swoja opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane