Pierwsze kroki „Kopernika”
Nad Wisłą rusza budowa Centrum Nauki Kopernik. To pierwsza od lat inwestycja zbliżająca miasto do rzeki.
Na ten moment czekaliśmy trzy lata, od ogłoszenia konkursu na projekt architektoniczny – cieszy się wicedyrektor CNK Przemysław Wielowiejski. Dziś w południe Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta i spółka Warbud SA podpiszą umowę na budowę pierwszego w Polsce centrum nauki.
Pierwsza łopata
Gmach w kształcie litery „L“ wyrośnie wzdłuż Wisły nad Wisłostradą, między mostem Świętokrzyskim a Biblioteką Uniwersytecką. Roboty zaczną się w poniedziałek. – Wczoraj odebraliśmy dziennik budowy. Na początek musimy odsłonić z góry i z boku tunel Wisłostrady na długości ok. 70 m. Centrum stanie na żelbetowym ruszcie – opowiada p.o. dyrektor SZRM Paweł Barański.
Mimo robót samochody będą nadal jeździły pod ziemią. Najpierw stanie budynek prostopadły do Wisły, w którym znajdą się sale wystawowe. Później – gmach wzdłuż Wybrzeża Kościuszkowskiego z centrum konferencyjnym i pracowniami.
Spacer wśród kraterów
Nowatorski obiekt CNK jeszcze nie powstał, a już specjaliści okrzyknęli go ikoną polskiej architektury współczesnej. Zaprojektowany przez pracownię Jana Kubeca RAr-2 budynek jest rzeczywiście niezwykły.Przykryje go dach przypominający marsjański krajobraz. Goście będą mogli przechadzać się wśród kraterów i wulkanicznych stożków. Górujące nad centrum planetarium zostanie obłożone specjalnym szkłem – w ciągu dnia widziana z zewnątrz bryła budynku będzie nieprzezroczysta. W nocy rozjarzy się światłem. Ponieważ Wisła została wpisana do europejskiego programu Natura 2000, wszystkie inwestycje na jej brzegach muszą być wkomponowane w krajobraz. Elewacja „Kopernika“ zostanie więc pokryta specjalnymi płytami z betonu i włókna szklanego w kolorze ziemi.Mimo że Centrum Nauki Kopernik nie ma jeszcze siedziby, jest już znane w stolicy i na Mazowszu. Na organizowane przez „Kopernika“ pokazy naukowe trudno się dostać.
– Jesienią zaczniemy też szkolenia nauczycieli. Kiedy centrum ruszy, będą mieli gotowe programy lekcji do poprowadzenia u nas – mówi Wielowiejski.Budowa CNK ma kosztować 337 mln zł, wyposażenie – 67 mln zł.
Opinie czytelników:Paweł: Moim zdaniem ta inwestycja nie ma żadnego sensu. Jesteśmy zbyt biednym krajem, żeby wydawać tak gigantyczne pieniądze na tak niepotrzebne inwestycje. Zdecydowanie lepiej byłoby wydać te pieniądze na infrastrukturę drogową - chociażby przyspieszenie przebudowy trasy toruńskiej, czy budowy mostów. Co z tego, że będziemy mieli piękne centrum, jeśli nie będzie jak tam dojechać?
Warszawiak: Pawle nie zgadzam się z Tobą. Właśnie dlatego, że jesteśmy biedni powinniśmy inwestować we wszystko co związane jest z nauką. Po to, żeby z tej biedy się wyrwać. Drogi, mosty są bardzo ważne, bo lata zaniedbań sprawiły, że jesteśmy sto lat za murzynami, ale to nauka powinna być priorytetem.
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.