Rzecznik konsumentów kontra ubezpieczyciel
Miejskiego Rzecznika Konsumentów, będzie reprezentował mieszkańców zdecydowanych dochodzić roszczeń w postępowaniu grupowym od Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Europa SA.
Pierwszą grupę tworzą konsumenci, którzy w różnych okolicznościach przystąpili, a następnie zrezygnowali z umowy ubezpieczenia grupowego z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym o nazwach: Kwartalne Zyski, Nature Premium oraz Enterprise.
Druga grupa obejmuje konsumentów, którzy przystąpili do umowy ubezpieczenia grupowego z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym o nazwach: Pareto, Pareto II, Libra, Libra II, Libra, dotychczas nie zrezygnowali z ubezpieczenia i nadal opłacają składki. Konsumenci zamierzają dochodzić od ubezpieczyciela zwrotu kwot, jakie przedsiębiorca ten uzyskuje – ich zdaniem – bezpodstawnie, powodując uszczerbek majątkowy po stronie konsumentów. Zamierzają dochodzić roszczeń na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 2009 r. o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym.
Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie wyraziła gotowość do występowania jako reprezentant obu organizujących się grup konsumentów i wniesienia pozwów zbiorowych. Do prowadzenia postępowania konsumenci wybrali Kancelarię Prawniczą „Lengiewicz Wrońska Berezowska i Wspólnicy", z którą Miejski Rzecznik Konsumentów zawarła umowę. Więcej informacji można uzyskać kontaktując się z kancelarią pod numerem: 723 452 572. Zapytania w tej sprawie można też kierować na adres konsument@um.warszawa.pl
Przypomnijmy, 30 kwietnia sukcesem zakończył się trwający ponad 3 lata proces w postępowaniu grupowym, w którym Miejski Rzecznik Konsumentów występowała jako reprezentant 1247 konsumentów przeciwko mBank SA (dawniej BRE Bank SA).
Sąd Apelacyjny w Łodzi oddalił apelację banku od wyroku Sądu Okręgowego z dnia 3 lipca 2013 r. Sąd II instancji podzielił stanowisko Sądu Okręgowego i uznał odpowiedzialność banku wobec konsumentów. Bank pobierał od konsumentów raty kredytu w oparciu o postanowienie umowne, które Sądy uznały za klauzulę niedozwoloną, niewiążącą członków grupy. Klauzula ta bowiem w sposób niejednoznaczny określała parametry zmienności oprocentowania kredytu, dawała bankowi możliwość swobodnego, pozbawionego kontroli ustalania wysokości rat. Ustalanie przez bank wysokości odsetek ponad poziom określony w dniu zawarcia kontraktu nie miało umocowania w umowie, a zawyżanie rat spowodowało uszczerbek majątkowy po stronie konsumentów.
Prawa konsumentów w Warszawie Podstawowym zadaniem Miejskiego Rzecznika Konsumentów jest udzielanie bezpłatnych porad i informacji o obowiązujących regulacjach prawnych oraz możliwości ich wykorzystania.
Na stronie www.konsument.um.warszawa.pl mieszkańcy stolicy mogą zapoznać się z bogatym materiałem na temat praw konsumentów w poszczególnych segmentach rynku.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.