Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Rower może więcej

Agata Łukaszewicz 18-05-2011, ostatnia aktualizacja 20-05-2011 09:44

Nowe przepisy dają większą swobodę cyklistom. Powstaną dla nich specjalne śluzy i pasy ruchu. Zmotoryzowani będą karani za utrudnianie im życia

*Cykliści zyskują m.in. prawo do podróżowania obok siebie
autor: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
*Cykliści zyskują m.in. prawo do podróżowania obok siebie

W  najbliższy weekend (21 maja) zaczyna obowiązywać zmieniony kodeks drogowy. To  ukłon w stronę miłośników dwóch kółek.


Zmieni się też  taryfikator mandatów, które grożą za złamanie  nowych zasad ruchu i niedopełnienie obowiązków. Minister spraw wewnętrznych i administracji ma już gotowy jego projekt.

Na drogach pojawią się pasy ruchu przeznaczone   dla rowerów (część jezdni specjalnie oznaczona dla cyklistów) często prowadzące  do śluz rowerowych (to miejsce, które na skrzyżowaniu pozwoli  bezpiecznie zatrzymać się rowerzystom i je opuścić). Jeśli  kierowca zatrzyma się w śluzie lub na drodze dla rowerów czy pasie ruchu dla nich,  zapłaci 100 zł  mandatu.

I kolejna nowość: kodeks  pozwala też rowerzystom, motorowerzystom i motocyklistom korzystać na rondzie ze środkowej części, a nie tylko skrajnej prawej,  pasa. Na tym nie koniec.

Rowerzysta przed skrzyżowaniem będzie mógł wyprzedzać wolno jadące pojazdy z prawej strony. Kierowca samochodu, który będzie go wyprzedzał niebezpiecznie, np. nie zachowa odstępu,  zapłaci 300 zł mandatu.
Cykliści zyskują też prawo do podróżowania obok siebie,  jeśli  nie utrudnia to  ruchu  innym pojazdom. Jeśli jednak będą przeszkadzać  na drodze lub stwarzać zagrożenie, zapłacą  200 zł  mandatu.

– Jadący obok siebie cykliści to już dziś spory problem na drodze. Samo przyzwolenie na taką jazdę  nie jest groźne, ale gdy odbywa się ona na wąskich czy  zatłoczonych drogach, może tworzyć   niebezpieczne sytuacje  – mówi Jędrzej Krakowiak z radomskiej drogówki i dodaje, że mandat jest uzasadniony.

Już nie tylko kierujący motorowerem, ale także pasażer  musi  mieć  kask. Kiedy go zabraknie, stuzłotowy mandat  jest pewny.
Zmieniony kodeks  ma poprawić bezpieczeństwo stale rosnącej liczby cyklistów. Daje im więcej  praw  i wprowadza kary za ich łamanie. Mandaty grozić będą nie tylko kierowcom, ale i rowerzystom. Wszystkich czeka nowy taryfikator.

Wśród zmian jest kilka takich, które szczególnie cieszą środowisko cyklistów. Pierwsza pozwala im niekiedy na poruszanie się chodnikiem. Cykliści będą  mogli z niego korzystać  pod warunkiem, że jadą z dzieckiem do lat dziesięciu lub jest zła pogoda, albo kiedy chodnik ma co najmniej dwa metry szerokości, a ruch na jezdni jest dozwolony z prędkością  ponad 50 km/godz.
Druga, równie ważna zmiana dotyczy podróżowania na rowerach z dziećmi. Teraz zamiast niewygodnych fotelików, szczególnie w dłuższej  trasie,  dzieci mogą być przewożone w przyczepkach rowerowych.

– Wystarczy wyjechać nad polskie morze. Tam, korzystając z przyczepek, podróżują całe rodziny z małymi dziećmi – przekonuje Marcin Chłodnicki z kieleckiego stowarzyszenia miłośników rowerów. Co do tej zmiany zdania są podzielone. – Nawet jeśli przepisy pozwolą na takie podróżowanie, to nie wyobrażam sobie odpowiedzialnych rodziców, którzy zabiorą dzieci na polskie drogi – tłumaczy Andrzej Dąbrowski z rzeszowskiego stowarzyszenia cyklistów.
Obok  zasad  nowela wprowadza też nowe definicje m.in. roweru i wózka rowerowego.  Według tej pierwszej rower to pojazd o szerokości do 90 cm poruszany siłą mięśni. Może być wyposażony w silnik elektryczny zasilany napięciem nie wyższym niż 48 V, który rozpędza pojazd do maksymalnie 25 km/godz.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane