Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Tanie linie odlatują do Modlina, pasażerowie odlecą w korkach

Konrad Majszyk 01-02-2012, ostatnia aktualizacja 01-02-2012 23:08

Drugi największy przewoźnik przenosi się z lotniska Okęcie do Modlina. Plus – stanieją bilety. Minus – utkniemy w korkach, bo brakuje łącznika kolejowego z Modlinem

autor: Bartosz Jankowski
źródło: Fotorzepa

Już od lipca tani przewoźnik Wizz Air przeniesie z lotniska Okęcie do Modlina wszystkie loty z Warszawy do 19 miast w Europie i całą bazę obsługową dla airbusów 320. Zarządca nowego portu lotniczego prowadzi negocjacje z innymi przewoźnikami (np. Ryanair), których kusi opłatami niższymi o 20 proc. niż na Okęciu i możliwością przyjmowania samolotów 24 godziny na dobę.

Bo budowa drugiego lotniska dla Warszawy za ponad 330 mln zł zbliża się do końca.  Wczoraj port dostał od IATA kod lotniskowy WMI (Okęcie ma WAW). Te oznaczenia to stosowane na całym świecie skróty handlowe, które np. są naklejane na walizkach podczas nadawania bagażu. W Modlinie trwają ostatnie przetargi na wyposażenie, np. radar do śledzenia ptaków.

– Podczas Euro 2012 przyjmiemy pierwszych pasażerów. Regularne loty zaczną się 18 lipca – zapowiada prezes spółki Port Lotniczy Modlin Piotr Okienczyc.

Lotnisko Modlin oznacza dla pasażerów tańsze bilety, ale też spore kłopoty z dojazdem.

– Nie przesadzajmy z korkami. Jechałem samochodem z lotniska Modlin do hotelu Intercontinental jakieś 40 minut – mówił wczoraj wiceprezes Wizz Air John Stephenson.

– 40 minut? Ale to było w dzień czy w nocy? – dopytywali dziennikarze.

Z Modlina do Warszawy można dojechać na dwa sposoby. Po pierwsze – przez most w Nowym Dworze i krajową „siódemką" przez Łomianki, a następnie Wisłostradą, gdzie ruch wzrośnie po otwarciu mostu Północnego. Po drugie –  drogą nr 61, Modlińską i mostem Grota-Roweckiego, który od jesieni przez trzy lata będzie remontowany i zwężany.

Marszałek Mazowsza Adam Struzik obiecywał na Euro 2012 stację kolejową pod terminalem i łącznik z linią PKP od strony Legionowa – do dworców Gdańskiego i Wschodniego. Ale urzędnicy nie mają jeszcze decyzji środowiskowej. Została zaskarżona przez ekologów.

Jak powiedział nam wicemarszałek Krzysztof Strzałkowski, przetarg „Projektuj i buduj" został wstrzymany. W optymistycznym wariancie zatem połączenie kolejowe z Modlinem będzie możliwe w 2014 r.

– Do tego czasu spod terminalu pojadą autobusy wahadłowe, które dowiozą pasażerów do odległej o 6 km stacji Nowy Dwór Maz. A stamtąd dopiero do centrum Warszawy – wyjaśnia Okienczyc.

Operatorem połączenia autobusowego będą Koleje Mazowieckie. Usługa ma być wliczona w cenę biletu lotniczego. Dlaczego jednak autobusy nie pojadą do bliższej o dwa kilometry stacji PKP Modlin?

– W Nowym Dworze Mazowieckim  łatwiej przesiąść się z autobusu do pociągu. Autobus nie musi też przecinać torów ze szlabanami – twierdzi dyrektor Piotr Zatorski z Kolei Mazowieckich.

Ze stacji Nowy Dwór Maz. w ciągu godziny mają jeździć trzy pociągi Elf Kolei Mazowieckich do Dworca Gdańskiego (tu przesiadka do metra) i jeden do centrum Warszawy oraz budowanym nowym tunelem na lotnisko Okęcie za 233 mln zł. Do obsługi połączenia z Modlinem Koleje Mazowieckie kupiły 16 po- ciągów Elf PESY za 75 mln euro.

Modlin kontra okęcie

Otwarcie lotniska Modlin dla tanich linii odbije się negatywnie na frekwencji na droższym lotnisku Okęcie. Według dyrektora Lotniska Chopina, będzie to w 2013 r. ok. 5 proc. pasażerów mniej niż dziś. Ale odejście linii Wizz Air wskazuje, że spadek może być dwa razy większy. W ubiegłym roku Okęcie odprawiło 9,3 mln pasażerów (to drugi wynik w historii). Wizz Air był tu drugim największym przewoźnikiem po LOT, z liczbą ponad 1 mln odprawionych pasażerów. Okęcie odpowiada, że Wizz Air zwolni atrakcyjne loty, czyli godziny odlotów, którymi będą zainteresowani inni przewoźnicy. Oba lotniska mają się uzupełniać.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane