Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

PPP, czyli poślizg parkingów podziemnych

Konrad Majszyk 09-01-2012, ostatnia aktualizacja 09-01-2012 22:32

Lata opóźnienia czekają znów parkingi pod placami stolicy. Na projektach zarabiają głównie firmy konsultingowe

Plac Wilsona z dzikim parkowaniem. Pod ul. Słowackiego stoi zamurowana komora parkingowa
autor: Radek Pasterski
źródło: Fotorzepa
Plac Wilsona z dzikim parkowaniem. Pod ul. Słowackiego stoi zamurowana komora parkingowa
Plac Teatralny. Tak miał wyglądać bez parkingu na powierzchni
źródło: materiały prasowe
Plac Teatralny. Tak miał wyglądać bez parkingu na powierzchni
źródło: Rzeczpospolita

W cen­trum War­sza­wy funk­cjo­nu­je ok. 50 tys. le­gal­nych miejsc par­kin­go­wych – w płat­nej stre­fie i po­za nią. Tym­cza­sem do cen­trum wjeż­dża co­dzien­nie ok. 500 tys. po­jaz­dów.

Sym­bo­lem par­kin­go­wej nie­moż­no­ści jest za­mu­ro­wa­na be­to­no­wa ko­mo­ra na 196 aut, któ­ra od 2004 r. znaj­du­je się nad sta­cją me­tra Plac Wil­so­na, pod ul. Słowackiego.  Obiekt nie po­wstał z po­wo­du kon­flik­tu mię­dzy eki­pą PiS rzą­dzą­cą wtedy War­sza­wą a wy­ko­naw­cą sta­cji me­tra. Nie ma tech­nicz­nych przeciwwskazań, że­by za­mie­nić ją w par­king Par­kuj i Jedź. Za rzą­dów PO też się to ra­czej nie sta­nie.

– Te­go par­kin­gu nie ma w p­la­nach in­we­sty­cyj­nych na naj­bliż­szy rok – roz­wie­wa wąt­pli­wo­ści rzecz­nik Za­rzą­du Trans­por­tu Miej­skie­go Igor Kraj­now.

Na ra­zie na par­kin­gach pod­ziem­nych w War­sza­wie za­ra­bia­ją głów­nie fir­my kon­sul­tin­go­we. Ra­tusz dys­po­nu­je par­kin­go­wą ana­li­zą wy­ko­na­ną przez Ernst  & Young, EC Har­ris i DLA Pi­per dla bu­do­wy obiek­tów  w for­mu­le  PPP, czy­li part­ner­stwa pu­blicz­no­-pry­wat­ne­go. W bu­dże­cie by­ły za­re­zer­wo­wa­ne na nią 2 mln zł.

– Je­ste­śmy w przeded­niu roz­po­czę­cia po­stę­po­wa­nia na wy­bór part­ne­ra pry­wat­ne­go.  Pro­ce­du­ra jest skom­pli­ko­wa­na i mo­że po­trwać ok. ro­ku al­bo wię­cej­ – mó­wi dy­rek­tor Biu­ra Ob­słu­gi In­we­sto­rów Pa­weł Paw­łow­ski.

To ozna­cza  ko­lej­ne opóź­nie­nie. Bo od trzech do pię­ciu par­kin­gów pod­ziem­nych na 2,3 tys. miejsc obie­cy­wa­ło Biu­ro Ob­słu­gi In­we­sto­rów już w 2009 r. Mie­li je zbu­do­wać pry­wat­ni in­we­sto­rzy, któ­rzy w za­mian bę­dą czer­pa­li zy­ski z eks­plo­ata­cji. Bu­do­wy mia­ły­by ru­szyć w 2012 r.  Nie ma na to żad­nych szans.

Pro­blem jest m.in. w skal­ku­lo­wa­niu ce­ny­ za go­dzi­nę po­sto­ju, że­by  in­we­sty­cja zwró­ci­ła się np. w cią­gu 30 lat.  Ra­tusz przy­zna­je, że ist­nie­je ry­zy­ko po­py­tu. Nie wia­do­mo, ilu znaj­dzie się kie­row­ców go­to­wych zo­sta­wić sa­mo­chód za staw­kę wyższą niż w parkomacie.

Bu­do­wa pierw­sze­go obi­ek­tu ru­szy naj­wcze­śniej w 2014 r. Do tzw. lo­ka­li­za­cji prio­ry­te­to­wy­ch na­le­żą par­kin­gi pod ul. Emi­lii Pla­ter, pl. Te­atral­nym i pl. De­fi­lad. Na li­ście re­zer­wo­wej są par­kin­gi m.in. pod pla­ca­mi: Ban­ko­wym, Trzech Krzy­ży i Po­wstań­ców War­sza­wy  oraz przy Wy­brze­żu Gdyń­skim (przy ul. Bu­gaj).

Je­śli obiek­ty po­wsta­ną, to znik­ną nie­este­tycz­ne na­ziem­ne par­kin­gi w cen­trum War­sza­wy. We­dług prof. Woj­cie­cha Su­cho­rzew­skie­go z Po­li­tech­ni­ki War­szaw­skiej bu­do­wa par­kin­gów pod­ziem­nych w cen­trum jest sprzecz­na z po­li­ty­ką trans­por­to­wą mia­sta. Po­wód –ta za­kła­da ogra­ni­cze­nia wjaz­du do cen­trum. Je­dy­ny wy­ją­tek to wła­śnie ta­kie in­we­sty­cje, dzię­ki któ­rym uda się zli­kwi­do­wać par­kin­gi na po­wierzch­ni.

W 1999 r. ów­cze­sny pre­zy­dent Pa­weł Pi­skor­ski snuł wi­zję par­kin­gów pod­ziem­nych pod pla­ca­mi War­sza­wy. Tym­cza­sem pod pl. Wol­no­ści w Po­z­na­niu od 2006 r. dzia­ła trzy­po­zio­mo­wy par­king zbu­do­wa­ny w PPP. Po­dob­ne pro­jek­ty po­wsta­ły w Kra­ko­wie i we Wro­cła­wiu.

Lista priorytetowa

  • Plac Te­atral­ny. Par­king cztero- lub pięcio­po­zio­mo­wy. 650 – 800 miejsc. Je­den wariant prze­wi­du­je miej­sca dla au­to­ka­rów.
  • Plac De­fi­lad. Trzy kon­dy­gna­cje. Około 750 miejsc par­kin­go­wych, w tym 14 dla au­to­ka­rów. Lo­ka­li­za­cja od stro­ny ul. Mar­szał­kow­skiej.
  • Ulica Emi­lii Pla­ter. Dwie pod­ziem­ne kon­dy­gna­cje parkingowe. Ok. 750 miejsc.
Życie Warszawy

Najczęściej czytane