Przyjaciele w walce z nowotworami
Do końca lutego 2010 roku trwa ogólnopolska akcja liczenia "Przyjaciół od Piersi" - osób, które wspierają chorą na raka piersi kobietę.
Osoby, które chcą wyrazić swoje poparcie dla idei kampanii, mogą dołączyć do grona Przyjaciół od Piersi za pośrednictwem formularza znajdującego się na stronie www.her2.pl. Od kilkunastu dni na Placu Zamkowym stoi pomnik przedstawiający dwukolorową wstążeczkę - symbol kampanii. Przez cały październik, który jest miesiącem walki z rakiem piersi, rzeźba przypomina o potrzebie zwiększania świadomości pacjentek oraz ich bliskich na temat różnorodności raka piersi, a także o potrzebie wspierania chorych kobiet w walce z nowotworem.
Kampania "Breast Friends – Przyjaciele od Piersi" została zapoczątkowana w 2006 roku w Londynie. Celem kampanii jest edukacja społeczeństwa na temat raka piersi, a jej główny przekaz koncentruje się na dwóch aspektach. Pierwszy dotyczy wiedzy na temat nowotworów piersi i ich różnorodności. Drugi - roli przyjaciela, który wspiera chorą kobietę.
Stałym elementem akcji jest różowo–pomarańczowa wstążeczka, która symbolizuje wiedzę na temat różnorodności nowotworów piersi.
Rak piersi jest chorobą niejednorodną. Występuje wiele jej typów, które mają różny przebieg, rokowanie i wymagają odmiennego leczenia. Uzyskanie dokładnych informacji dotyczących choroby pozwala zastosować właściwą dla danej pacjentki terapię, a przez to zwiększyć jej szanse na wyleczenie.
Diagnoza i pierwszy okres po rozpoznaniu choroby jest momentem krytycznym w życiu chorej. Wiedza o chorobie i leczeniu jest w tym momencie tak samo ważna, jak wsparcie i zrozumienie najbliższych. W takich sytuacjach najlepiej sprawdza się przyjaźń.
Akcja ma uświadomić chorym i ich bliskim, jak ważna jest obecność drugiej osoby, czyli „przyjaciela od piersi”. Wspiera on pacjentkę w wymiarze merytorycznym i psychologicznym w okresie rozpoznania i leczenia choroby, w rozmowach z lekarzem, w momentach załamania, ale i w chwilach radości.
W tym roku motywem przewodnim kampanii, w nawiązaniu do pierwszej edycji, są portrety sławnych Polek, które w różny sposób zetknęły się z rakiem piersi wraz z ich przyjaciółmi – Przyjaciółmi od Piersi. Zdjęcia autorstwa Wojtka Wieteski, znanego fotografa, mają za zadanie uchwycić szczególną więź, jaka łączy chorą i bliską jej osobę. Dodatkowo, mają uświadomić chorym kobietom, że podczas tej trudnej drogi do zdrowia nie powinny być same, lecz z przyjaciółmi. Bohaterkami fotografii są m.in. Joanna Koroniewska, Krystyna Kofta i Hanna Śleszyńska wraz z bliskimi.
Organizatorami kampanii jest Stowarzyszenie "Amazonki" Warszawa Centrum oraz firma Roche Polska.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.